|
PGB Beheer
Bij het beheren van een persoonsgebonden budget (PGB) verzorgen wij de administratieve
verplichtingen die verband houden met het PGB (al dan niet in samenwerking met de persoonlijk
begeleider). Wij beheren de indicaties van het CIZ, de beschikkingen van het Zorgkantoor en
de verantwoordingsdocumenten. Het geld van het PGB wordt gestort op een speciaal hiervoor
geopende bankrekening van de cliënt. De kosten van zorgverleners worden van deze rekening
betaald en namens de cliënten zorgen wij voor de financiële rapportage naar het Zorgkantoor.
Wij zijn tevens het correspondentieadres voor het Zorgkantoor, zodat alle benodigde
documentatie op tijd door ons kan worden afgehandeld.
Wij voeren de volgende werkzaamheden uit:
-Nagaan of de zorgovereenkomst wat betreft kosten past binnen het PGB en aangeven of de
zorg in overeenstemming is met het budget;
-Ontvangst van het geld en nagaan of het geld tijdig is ontvangen;
-Betaling van facturen aan zorgverleners;
-Verantwoording afleggen over de besteding van het PGB;
-Signaleren dat indicaties op korte termijn aflopen en dat herindicaties aan de orde zijn;
-Verantwoording afleggen over onze diensten aan cliënten en/of vertegenwoordigers.
Het voordeel voor de cliënt is dat alle administratieve verplichtingen door ons worden overgenomen
en dat erop wordt gelet dat benodigde acties tijdig worden uitgevoerd.
De kosten voor onze dienstverlening worden betaald uit het vrij te besteden deel van het PGB.
Dit betekent dat onze diensten uit het PGB betaald worden en dat de cliënt hiervoor niets extra's
hoeft te betalen. Uiteraard kan de cliënt, indien hij of zij dit wenst, inzage krijgen in het PGB
dossier of kopieën van relevante documenten.
|
|